Czotg lekko M5A1 Stuart VI
View full image please click on image
W 1940 amerykański Departament Uzbrojenia opracował projekt nowej odmiany lekkiego czołgu M2. Pogrubiono pancerz i przebudowano układ jezdny oraz zmieniono jarzmo armaty. Tak ulepszony czołg otrzymał oznaczenie M3 i został wprowadzony do uzbrojenia w kwietniu 1941. Wóz był kilkakrotnie modernizowany. Powstały wersje M3, M3 (diesel), M3A1, M3A1 (diesel), M3A3, M5, M5A1. Ogółem w latach 1941-1944 wyprodukowano 22743 czołgi wszystkich wersji.
Służba [edytuj]
Czołgi M3/M5 "Stuart", oprócz USA, były używane przez wojska brytyjskie, kraje Wspólnoty Brytyjskiej, Chiny oraz Związek Radziecki. W armii brytyjskiej nosiły oznaczenia:
- M3 – brytyjska nazwa "Stuart I"
- M3A1 – brytyjska nazwa "Stuart III"
- M3A1 Diesel - brytyjska nazwa "Stuart IV"
- M3A3 – brytyjska nazwa "Stuart V"
- M5 – brytyjska nazwa "Stuart VI"
- M5A1 – brytyjska nazwa "Stuart VI" (tak samo jak modelu M5)
Czołgi lekkie "Stuart" znajdowały się również w jednostkach Polskich Sił Zbrojnych. Czołgi M5A1 znajdowały się w 24 Pułku Ułanów 1 Dywizji Pancernej. Brały udział w bojach we Francji, Belgii, Holandii i Niemczech. "Stuarty" były też w uzbrojeniu II Korpusu Polskiego walczącego we Włoszech.
Po wojnie "Stuarty" były sprzedawane do wielu krajów świata. Miały je w swoim uzbrojeniu armie m in. Dominikany, Haiti, Meksyku, Kolumbii, Hondurasu, Brazylii. W niektórych krajach czołgi te służyły jeszcze w latach 80. XX wieku.
Pojazdy pochodne [edytuj]
- M3 Command Tank – czołg dowódcy, bez wieży.
- M3 with Maxson Turret – z wieżą z poczwórnie sprzężonymi karabinami maszynowymi, nie wszedł do produkcji.
- T2 Light Mine Exploder – wersja do niszczenia min, nie wszedł do produkcji.
- M3A1 with Satan Flame-gun – model z miotaczem ognia używany przez marines. Duży miotacz ognia z zapasem paliwa 600 litrów został zamontowany zamiast armaty, zasięg do 50 metrów, w 1943 zbudowano 20 takich pojazdów.
- M3A1 with ESR-M3 Flame-gun – model z małym miotaczem ognia zamontowanym na miejscu karabinu maszynowego.
- T18 75 mm Howitzer Motor Carriage – prototyp działa samobieżnego z haubicą 75 mm, nie wszedł do produkcji.
- T56 3" Gun Motor Carriage – prototyp działa samobieżnego na podwoziu M3A3 z armatą trzycalową (76,2 mm), nie wszedł do produkcji.
- T57 3" Gun Motor Carriage – jak wyżej, ale z silnikiem czołgu M3 Lee, nie wszedł do produkcji.
- Stuart Kangaroo – bez wieży, z dodatkowymi fotelami, używany jako transporter opancerzony.
- Stuart Recce – zwiadowcza wersja "Kangura" uzbrojona w karabiny maszynowe.
- Stuart Command – pojazd dowódcy, wersja "Kangura" z dodatkowymi radiami.
- Stuart 18 pdr. SP – polowa modyfikacja polegająca na zastąpieniu wieży działem 18 funtowym (kaliber 3,3 cala – 83.82 mm)
Pojazdy bazowane na M5 [edytuj]
- M5 Command Tank – bez wieży, z dodatkowym sprzętem radiowym.
- M5A1 with Psy-war equipment – model do prowadzenia "wojny psychologicznej" z zewnętrznymi głośnikami.
- M5A1 with E7-7 Flame-gum – z miotaczem ognia zamontowanym na miejscu głównego działa.
- M5A1 with E9-9 Flame-gun – prototyp bazowany na brytyjskim "Krokodylu".
- M5A1 with E8 Flame-gun – prototyp tylko, bez wieży.
- M5 with T-39 Rocket Launcher – prototyp uzbrojony w wyrzutnię rakiet T39.
- M5 Dozer – czołg-buldożer, bez wieży.
- T27, T27E1 81 mm Mortar Motor Carriage – 2 prototypy samobieżnego moździerza.
- T29 4.2" Mortar Motor Carriage – prototyp moździerza samobieżnego 4,2 cala (106,68 mm).
Dane taktyczno-techniczne pozostałych wersji czołgu [edytuj]
Model | M3 | M3A1 | M5 | M5A1 | |
---|---|---|---|---|---|
Załoga | 4 osoby (dowódca, celowniczy, kierowca, pomocnik kierowcy) | ||||
Masa (kg) | 12 454 | 12 900 | 14 969 | 15 412 | |
Długość (z armatą) (m) | 4,53 | 4,52 | 4,34 | 4,83 | |
Wysokość (m) | 2,65 | 2,39 | 2,3 | 2,3 | |
Szerokość (m) | 2,46 | 2,24 | 2,25 | 2,25 | |
Uzbrojenie główne | Armata 37 mm / L56, typu M5 lub M6 | ||||
Uzbrojenie pomocnicze | 3 karabiny maszynowe Browning M1919A4 7,62 mm | ||||
Opancerzenie (mm) | 10-51 | 16-51 | 12-67 | 12-67 | |
Szybkość maksymalna (km/h) | 58 | 58 | 58 | 66 | |
Zasięg (km) | 120 | 112-217 | 161 | 161 |
This is one of the most complicated tank models I have seen. There are 9 pages of parts in total that include hundreds of tiny parts. Highly detailed for a free model however, a lot of people might find this too difficult to build due to the limited instructions. If you think you're up for the challenge then I suggest you check it out!
BUDOWA MODELU - UWAGI OGÓLNE (pełny opis budowy i rysunki montażowe w pliku z instrukcją)
Należałoby zacząć od tego, czego w modelu nie ma. Otóż nie ma wnętrza przedziału bojowego ani przedziału silnikowego. Nie ma ich dlatego, że nigdy tych rzeczy nie wykonuję więc czemu miałbym postępować wbrew sobie. Jednakże każdy może wykonać je o ile dysponuje odpowiednim materiałem ikonograficznym. Podział konstrukcyjny modelu pozwala na ich wykonanie bez specjalnych przeróbek.
Model został opracowany z minimalną ilością uproszczeń. Zdaję sobie doskonale sprawę, że pewne elementy można było opracować inaczej - bardziej zgodnie z oryginałem, ale... jest tak jak jest. Model jest przeznaczony raczej dla tych, którzy już w życiu "popełnili" jakąś kartonówkę, i nie polecałbym go jako coś na rozpoczęcie przygody z kartonem. Przed przystąpieniem do budowy dobrze jest zapoznać się z rysunkami montażowymi i poniższą instrukcją.
Dotyczy sklejek - narysowałem minimalną potrzebną ilość sklejek - jeżeli komuś ich brakuje z łatwością dorobi sobie sam tyle ile będzie mu potrzeba. Zasadą jest jednak aby były z możliwie cienkiego i mocnego kartonu bądź papieru.
Dotyczy wyposażenia zewnętrznego: - spotkałem się z kilkoma przynajmniej wersjami mocowania klamer i uchwytów do sprzętu dodatkowego. Wybrałem jedną z nich, ale to nie znaczy wcale, że nie można tego wykonać inaczej - byle zgodnie ze znalezionymi przez wykonawcę zdjęciami bądź rysunkami.
Dotyczy drukowania: - model został zaprojektowany przy założeniu, że karton na którym jest wydrukowany ma grubość 0,2 - 0,25 mm. Wyjątek stanowi arkusz 9 który powinien być wydrukowany na papierze maszynowym. Arkusz 8 możemy wydrukować na czym chcemy pod warunkiem, że po podklejeniu wszystkie elementy będą miały grubość 1mm.
Dotyczy malowania - wszystkie niepokolorowane krawędzie i strony wewnętrzne detali, które mogą być widoczne zaleca się pomalować odpowiednio dobraną farbą. Model po ukończeniu można pomalować lakierem bezbarwnym - zwiększy to jego trwałość i odporność na zmiany wilgotności.
Farby jakich użyłem do malowania modelu:
Pactra nr A33 (FS 34102) - wszystkie powierzchnie zielone
Pactra nr A54 (Gun metal) - wszystkie elementy stalowe gąsienic, szakle, lina holownicza, ostrogi przeciwślizgowe
Pactra nr A 23 (FS 30118) - parciane paski do mocowania wyposażenia, brezent
Pactra nr A46 (Flat black) - razem z Pactrą A54 - do oksydowania luf karabinów maszynowych i malowania metalowych części narzędzi
Humbrol nr 191 (Chrome silver) - wnętrza reflektorów
Humbrol nr 49 (Matt varnish) - gruntowanie całego modelu
Revell nr 9 (Antracite) - bandaże kół, gumowe elementy gąsienic
Generalną zasadą w wycinance jest to, że białe pola należy wyciąć. Miejsca przyklejania elementów modelu są zaznaczone tylko konturami i w wypadku pominięcia jakiegoś drobiazgu lub drobnych niedokładności - defekt powinien być mało widoczny.
ŹRÓDŁA
Historii rozwoju pojazdu ani zastosowania bojowego nie podaję. Można znaleźć je w znakomitej książce p. J. Magnuskiego - "Wozy bojowe Polskich Sił Zbrojnych 1940 - 1946" oraz w zeszycie nr 83 - "Czołg lekki STUART" autorstwa jak wyżej.
Download Papercraft Model : Click Here
No comments:
Post a Comment